Ruimtelijke kwaliteit in Fryslân. Grutsk op e Romte! Structuurvisie 2014

Maat: px
Weergave met pagina beginnen:

Download "Ruimtelijke kwaliteit in Fryslân. Grutsk op e Romte! Structuurvisie 2014"

Transcriptie

1 Ruimtelijke kwaliteit in Fryslân Grutsk op e Romte! Structuurvisie 2014

2 Ruimtelijke kwaliteit in Fryslân Grutsk op e Romte! Maart 2014 Grutsk op e Romte!

3 Colofon Grutsk op e Romte is opgesteld door de Provincie Fryslân Projectgroep Catrien de Vries (procesmanager) Marina Fermo Hilde Kloosterziel Klankbordgroep Sandra van Assen Bertus de Jong Gilles de Langen Kees van Stralen Dolf van Weezel Errens Anne van Dijk Sietse Douma Stuurgroep Waldina Hulshoff Hanny Stijnen Redactie Marina Fermo Hilde Kloosterziel Dolf van Weezel Errens Kaartmateriaal Hennie Deurhof Vormgeving en opmaak Annelies Ruesink en Klaas Pot Leeuwarden, maart Grutsk op e Romte!

4 Inhoud Foarwurd / Voorwoord 4 Hoofdstuk 1 Inleiding: Grutsk op e Romte 7 Hoofdstuk 2 Opbouw en gebruik 11 Hoofdstuk 3 Top 10: gebiedsoverschrijdend landschappelijke en cultuurhistorische structuren van provinciaal belang 17 Hoofdstuk 4 Kleigebied Westergo 25 Hoofdstuk 5 Middelzee- en Marnegebied 39 Hoofdstuk 6 Kleigebied Oostergo 51 Hoofdstuk 7 Lauwersmeergebied 63 Hoofdstuk 8 Noordelijke Wouden 75 Hoofdstuk 9 Merengebied 89 Hoofdstuk 10 IJsselmeergebied 103 Hoofdstuk 11 Gaasterlân 113 Hoofdstuk 12 Laagveengebied 125 Hoofdstuk 13 Zuidelijke Wouden 139 Hoofdstuk 14 Waddengebied (eilanden en Waddenzee) 153 Bijlagen 169 Bijlage 1 Realisatieparagraaf Grutsk op 'e Romte 171 Bijlage 2 Kernkwaliteiten landschap en cultuurhistorie zoals ernaar verwezen wordt in de Verordening Romte Fryslân Bijlage 3 Illustratieverantwoording 209 Bijlage 4 Kaart van de landschappelijke en cultuurhistorische structuren van provinciaal belang (los ingestoken) 3

5 Foarwurd Achte lêzer, Foar jo leit de tematyske struktuerfisy Grutsk op e Romte. De titel jout it al oan: wy binne grutsk op ús Fryske lânskip en erfgoed. It lânskip, de kultuerhistoarje en de Fryske taal bepale mei-inoar ús identiteit. It Streekplan Fryslân 2007 hat as ûndertitel: Om de Kwaliteit fan de Romte. Dêr binne wy mei teset gien, hawwe saakkundigens fan bûten ôf ynset en ús eigen saakkundigens fuortsterke en in ekstra ympuls jûn oan it ferheegjen fan romtlike kwaliteit. Ús provinsjale kwaliteitstiim jout advizen oer provinsjale projekten, lykas wegeprojekten en it projekt Fryske Marren. Boppedat advisearret it ek gemeenten en oare inisjatyfnimmers oer harren plannen út it perspektyf fan de fakgebieten stêdebou, lânskipsarsjitektuer, argeology en kultuerhistoarje. Dy kennis is no byinoar brocht en tagonklik makke. Elkenien kin dy kennis brûke. Mei Grutsk hawwe wy spesifyk yn byld brocht hokker lânskiplike en kultuerhistoaryske kearnkwaliteiten, struktueren en eleminten fan provinsjaal belang binne, soks om it trochwurkjen fan dy belangen stal te jaan. Wy hawwe nei it útbringen fan de konseptferzje fan Grutsk goed de tiid nommen om mei gemeenten, advysburo s en oare partijen oer Grutsk te praten. As reaksje op de ûntwerpstruktuerfisy hawwe wy in tal reaksjes krigen. De útkomsten fan it kommunikaasje- en ynspraaktrajekt, yn gearhing mei ús doelstelling om de provinsjale belangen yn romtlike plannen trochwurkje te litten, hawwe derta laat dat wy Grutsk op e Romte as tematyske struktuerfisy fêststeld hawwe. Dêrmei meitsje wy dúdlik dat de provinsjale belangen dy t yn Grutsk neamd wurde binend en liedend binne foar ús eigen provinsjale plannen en projekten. Wy geane derfan út dat gemeenten, advysburo s en oare partijen dy t mei de ûntwikkeling fan Fryslân teset geane Grutsk brûke sille. Oare sektoaren, lykas as de rekreaasjesektor, kinne foar harren produktûntwikkeling en de marketing fan Fryslân ek fan dat basismateriaal gebrûk meitsje. Wy sille, yn e mande mei de Fryske gemeenten, ôfspraken meitsje oer hoe t it trochwurkjen en boargjen yn it gemeentlik belied stal krije kin. Ûntwikkelings yn it lânskip geane altyd troch. Mei Grutsk hawwe wy de provinsjale belangen fêststeld en oanjûn hoe t wy mei lânskip en kultuerhistoarje omgean sille. Wy wolle ûntwikkelings stimulearje, mar dêrby it ferline en it ûntstean fan it lânskip ek lêsber hâlde. Sa hâlde wy Fryslân moai! Ut namme fan it kolleezje fan Deputearre Steaten, Hans Konst 4 Grutsk op e Romte!

6 Voorwoord Geachte lezer, Voor u ligt de thematische structuurvisie Grutsk op e Romte. De titel geeft het al aan: we zijn grutsk op ons Friese landschap en erfgoed. Het landschap en de cultuurhistorie bepalen samen met de Friese taal onze identiteit. Het Streekplan Fryslân 2007 heeft als ondertitel: Om de Kwaliteit fan de Romte. Wij zijn hiermee aan de slag gegaan, hebben externe deskundigheid ingezet en onze interne deskundigheid versterkt en een extra impuls aan de verhoging van ruimtelijke kwaliteit gegeven. Ons provinciaal kwaliteitsteam adviseert over provinciale projecten zoals wegenprojecten en het Friese Merenproject. Daarnaast adviseert het ook aan gemeenten en andere initiatiefnemers over hun plannen vanuit de vakgebieden stedenbouw, landschapsarchitectuur, archeologie en cultuurhistorie. Deze kennis is nu samengebracht en toegankelijk gemaakt in Grutsk en kan door iedereen gebruikt worden. Met Grutsk hebben we specifiek in beeld gebracht welke landschappelijke en cultuurhistorische kernkwaliteiten, structuren en elementen van provinciaal belang zijn, om daarmee doorwerking van deze belangen te realiseren. We hebben na het uitbrengen van de conceptversie van Grutsk ruim de tijd genomen met gemeenten, adviesbureau`s en andere partijen om over Grutsk te spreken. In reactie op de ontwerp-structuurvisie hebben we een aantal zienswijzen ontvangen. De uitkomsten van het communicatie- en inspraaktraject, samen met onze doelstelling om doorwerking van de provinciale belangen in ruimtelijke plannen te bereiken hebben ertoe geleid dat wij Grutsk op e Romte als thematische structuurvisie hebben vastgesteld. Hiermee maken wij duidelijk dat de provinciale belangen uit Grutsk bindend en leidend zijn voor onze eigen provinciale plannen en projecten. Wij gaan er vanuit dat Grutsk gebruikt gaat worden door gemeenten, adviesbureaus en andere partijen die met de ontwikkeling van Fryslân aan de gang gaan. Ook andere sectoren, zoals de recreatiesector, kunnen voor hun productontwikkeling en de marketing van Fryslân gebruik maken van dit basismateriaal. Wij gaan samen met de Friese gemeenten afspraken maken over hoe doorwerking en borging in het gemeentelijk beleid kan plaatsvinden. Ontwikkelingen in het landschap blijven altijd doorgaan. Met Grutsk hebben we de provinciale belangen vastgesteld en aangegeven hoe we met landschap en cultuurhistorie zullen omgaan. We willen ontwikkelingen stimuleren, maar daarbij ook het verleden en het ontstaan van het landschap leesbaar houden. Zo houden we Fryslân mooi! Namens het College van Gedeputeerde Staten, Hans Konst Hoofdstuk 1 5

7 6 Grutsk op e Romte!

8 HOOFDSTuK 1Inleiding: Grutsk op e Romte! In- en aanleiding In het Streekplan Fryslân 2007 Om de kwaliteit fan de Romte worden de kernkwaliteiten van het cultuurhistorische erfgoed en het landschap beschreven. Onder kernkwaliteiten wordt verstaan: die ruimtelijke eigenschappen die zo typisch zijn voor het Friese landschap, dat zij tezamen de ruimtelijke identiteit van Fryslân vormen. Het huidige Streekplan bevat een beschrijving van welke kernkwaliteiten er zijn. Het Streekplan kondigt een nadere uitwerking en waardering aan van deze kernkwaliteiten. Deze uitwerking en waardering gaan verder dan alleen een beschrijving van kernkwaliteiten: wat is er? Er wordt ook een richting aangegeven voor de toekomst: wat willen we er mee? In de voor u liggende thematische structuurvisie Grutsk op e Romte zijn provinciale belangen en ontwikkelingsrichting bepaald. 7

9 Landschap, cultuurhistorie, archeologie en stedenbouw staan niet los van elkaar, maar vormen in Fryslân een ondeelbare basis voor de bijzondere ruimtelijke kwaliteit van de mooiste provincie van Nederland. Het is dan ook niet eenvoudig om een keuze te maken voor die onderdelen die de provincie Fryslân van provinciaal belang vindt en daar ook nog een richting aan te koppelen. Het Streekplan Om de Kwaliteit fan de Romte gaat ook niet voor niets uit van een zekere ondeelbaarheid als het gaat om ruimtelijke kwaliteit van onze provincie. Daarom gaat Grutsk op e Romte niet uit van losse landschappelijke of cultuurhistorische onderdelen, maar benoemt die samenhangende structuren die van een bijzondere provinciale betekenis zijn, zoals bijvoorbeeld de concentratie van terpen en boerderijplaatsen op een kwelderwal. Op dergelijke samenhangende structuren zijn we trots, oftewel grutsk! Grutsk op e Romte bundelt de waarden op het gebied van landschap en cultuurhistorie (inclusief archeologie en stedenbouw) in een samenhangende waardering en geeft richting aan toekomstige ruimtelijke veranderingen. 8 Grutsk op e Romte!

10 Doel van Grutsk In Grutsk op e Romte worden landschappelijke en cultuurhistorische structuren van provinciaal belang in samenhang geanalyseerd, gewaardeerd en van een richtinggevend advies voorzien. Het doel hiervan is behoud en verdere ontwikkeling van de ruimtelijke kwaliteit door middel van informeren, adviseren en inspireren. Op deze wijze verwacht de provincie Fryslân de doorwerking van de provinciale belangen in ruimtelijke plannen van gemeenten, rijk en provincie binnen Fryslân te borgen. Grutsk op e Romte is een thematische structuurvisie waarin bepaald is welke structuren van provinciale betekenis zijn en ook als zodanig door de provincie Fryslân zijn gewaardeerd en van een richting zijn voorzien. Als thematische structuurvisie is Grutsk op e Romte bindend en leidend voor provinciale plannen en projecten en sturend voor wat betreft de inzet van provinciale middelen. De wijze waarop de provincie de doelen van Grutsk op e Romte wil realiseren wordt uiteengezet in de Realisatieparagraaf. De context van Grutsk Er is de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in de opbouw van kennis over landschap en cultuurhistorie en in relatie hiermee, in ruimtelijke kwaliteit. De ambitie van de provincie Fryslân is uitgesproken in het Streekplan Fryslân In 2010 zijn deze ambities nog eens onderstreept met de landelijke verkiezing van Fryslân als mooiste provincie van Nederland en kort daarna bekrachtigd in het Coalitieakkoord. De provincie richt zich in haar ambities op stimulering en versterking van ruimtelijke kwaliteit en kennisontwikkeling, in samenwerking met Friese gemeenten en aan de voorkant van planprocessen. De provincie hanteert hierbij een werkwijze waarbij via advisering en begeleiding van plannen en projecten gestreefd wordt naar overdracht van kennis en methodieken, en uiteindelijk implementatie naar anderen en borging in reguliere werkwijzen. Kennis en deskundigheid, maar ook bouwstenen, handreikingen en Grutsk op e Romte, vervullen daarbij een belangrijke rol. Begin 2011 is de nieuwe site over het Friese cultuurhistorische erfgoed, de Cultuurhistorische Kaart van Fryslân, gelanceerd: deze kaart geeft tot op perceelsniveau informatie over cultuurhistorische en archeologische waardevolle elementen en structuren. Maar er gebeurt meer. Van 2008 tot eind 2012 is het Atelier Fryslân ingezet als extra impuls voor de ruimtelijke kwaliteit. Het Provinciaal Ruimtelijk Kwaliteitsteam vervult een rol bij interne advisering over provinciale plannen en projecten en externe advisering over gemeentelijke plannen in de beginfase van planvorming. Communicatie We hebben in de aanloop naar de structuurvisie Grutsk gemeenten, adviesbureau`s en andere betrokken partijen geïnformeerd en met hen gesproken over de werking van Grutsk. Tevens heeft de ontwerp-structuurvisie ter inzage gelegen, hetgeen tot een aantal reacties heeft geleid. Uit deze communicatie- en inspraakronde is een aantal hoofdconclusies te halen: Hoofdstuk 1 9

11 Gemeenten zijn positief over de hoeveelheid kennis die samengebracht is in Grutsk. De Provinciale Staten reageerden na een excursie over Grutsk op e Romte, per bus door een deel van Fryslân, anders te kijken naar het Friese landschap. Adviesbureau`s geven aan dat Grutsk een belangrijk onderdeel is in het gezamenlijke proces om ruimtelijke kwaliteit te bereiken en te behouden. Grutsk vormt een goede leidraad om het gesprek met elkaar aan te gaan over hoe om te gaan met landschappelijke en cultuurhistorische structuren en ruimtelijke kwaliteit. Grutsk zou niet inhoudelijk verordend moeten worden, want dan verliest het bruikbaarheid en kwaliteit. Gemeenten voegen zelf het gemeentelijke/lokale niveau in, maar maken graag gebruik van de kennis en kunde van de provinciale specialisten. Verdere verdieping is niet nodig; nu laat het document nog vrijheid voor interpretatie. De status en doorwerking van Grutsk De provincie Fryslân hanteert voor de doorwerking in gemeentelijke ruimtelijke plannen een twee-sporenbeleid: bestuurlijke borging voor zover mogelijk via de (planologische) Samenwerkingsagenda, en daarnaast juridische borging voor zover nodig in de Verordening Romte Fryslân. Voor het bepalen van de status van Grutsk heeft een aantal overwegingen een rol gespeeld. Uit het communicatie- en inspraaktraject is gebleken dat de mienskip de voorkeur geeft aan samenwerking en niet aan sturing van bovenaf. Dit sluit aan bij de Friese bestuurscultuur en de koöperaasjegedachte. Anderzijds ontwikkelt de wetgeving in het kader van de Wro en de nieuwe Omgevingswet zich meer in de richting van de zakelijke juridische aanpak en borging. De streekplanevaluatie van 2012 benoemt de wenselijkheid om de provinciale belangen meer specifiek in beeld te brengen zodat borging beter mogelijk is. Wel zijn de in Grutsk benoemde provinciale belangen, de Top 10, de kernkwaliteiten per regio en de bijbehorende richtinggevende adviezen, als procesvereiste verwerkt in de Verordening Romte Fryslân Gemeenten moeten motiveren hoe ze met de provinciale belangen die genoemd staan in Grutsk zijn omgegaan. Pas wanneer blijkt dat de provinciale belangen met samenwerking en procesvereisten onvoldoende worden geborgd, zal de provincie gebruik maken van een meer directe sturing van provinciale belangen via de Verordening Romte Fryslân Uit het bovenstaande blijkt dat gemeenten, organisaties en adviesbureaus de voorkeur geven aan samenwerking en niet aan sturing van bovenaf. Dit past goed in de functie van Grutsk op e Romte. Een belangrijke constatering is dat Grutsk voorziet in kennis en richting, maar dat een gedegen analyse en doorvertaling nodig is om, op locatie, goede invulling te geven aan de adviezen van Grutsk. Het gezamenlijk werken aan een ontwerpopgave of het aangaan van een kwaliteitsgesprek zijn dan ook een veel genoemde middelen om tot de juiste vertaling van de adviezen te komen. Gelet op de Friese bestuurscultuur, de uitkomsten van het communicatie- en inspraaktraject en het schaalniveau van Grutsk, kiezen we niet voor regelgeving, maar voor samenwerken, inspireren, verbinden en stimuleren. Gelet op de sterk afgenomen budgetten zal de doorwerking vooral in het ruimtelijke spoor moeten liggen. Inzet is om in het kader van de planologische samenwerkingsagenda bestuursafspraken met gemeenten te maken over de wijze waarop doorwerking en borging van de provinciale belangen in het gemeentelijke beleid kan plaatsvinden. 10 Grutsk op e Romte!

12 HOOFDSTuK 2Opbouw en Gebruik Hoofdstuk 2 11

13 Opbouw en gebruik van Grutsk Deze thematische structuurvisie Grutsk op e Romte is bedoeld als richtinggevend document bij ruimtelijke ontwikkelingen, te gebruiken door plannenmakers (zoals provincie, gemeenten, het Wetterskip en adviesbureaus. Daarnaast is het een inspirerend en informatief instrument voor niet-beroepsmatig geïnteresseerden in landschap en cultuurhistorisch erf- goed. Grutsk en alle bijbehorende achtergrondinformatie zijn te raadplegen op de site In het Streekplan wordt gepleit voor een ondeelbaar Fryslân met ruimtelijke kwaliteit: Een goede manier om aan ruimtelijke kwaliteit vorm te geven, is door de samenhang van de ondergrond, de netwerken en het nederzettingspatroon als basis te nemen voor ruimtelijke planvorming op de lange termijn... In Grutsk brengt de provincie Fryslân de samenhangen en de landschappelijke en cultuurhistorische structuren in beeld die van provinciaal belang zijn, met de bedoeling om ze als onderlegger en richtinggevend te gebruiken bij toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen. In het ene geval zal de nadruk liggen op ontwikkeling met kansen voor versterking van bestaande waarden en in het andere geval op behoud van een landschappelijke cultuurhistorische structuur. Grutsk op e Romte geeft de belangen van de provincie weer die voortkomen uit de ontwikkelingsgeschiedenis van Fryslân en de wijze waarop dit nu terug te vinden is in haar verschijningsvorm. Onze provincie staat echter niet stil, het heeft nooit stil gestaan en ook in de toekomst zal het landschap zich blijven ontwikkelen en nieuwe cultuurhistorie ontstaan. Verschillende ontwikkelingen, zoals demografische ontwikkelingen, uitbreiding van netwerken, veranderingen in de landbouw en uitbreiding of krimp van dorpen en steden, zorgen er voor dat Fryslân verandert en anders beleefd wordt. Om het landschap ook in de toekomst leesbaar te houden zijn, naast de genoemde structuren in Grutsk op e Romte, ook de dynamiek en de functie van een gebied van groot belang bij ontwikkelingen. De logica van ruimtelijke inrichting en de cultuur van een streek zijn ingrediënten die samen de ruimtelijke kwaliteit bepalen. Opbouw van Grutsk op e Romte Grutsk is opgebouwd uit een overzicht van samenhangende structuren en elementen die voor Fryslȃn van provinciaal belang zijn. Onder structuren en elementen 12 Grutsk op e Romte!

14 van provinciaal belang verstaan wij landschappelijke en cultuurhistorische eenheden die samen een structuur vormen, die voor onze provincie eigen, karakteristiek en bijzonder is en -heel essentieel- representatief voor een historisch-ruimtelijke ontwikkeling. Aan deze structuren en elementen van provinciaal belang zijn richtinggevende adviezen gekoppeld. Hiermee geeft de provincie aan op welke wijze met deze karakteristieke structuren en elementen van provinciaal belang omgegaan moet worden. Grutsk op e Romte is gebaseerd op de bronnen die de provincie reeds hanteert, namelijk: de Cultuurhistorische Kaart (CHK2), de Landschapstypenkaart (Lt-kaart), de FAMKE, de Wordingsgeschiedenis van Fryslân en de kennis van onze interne deskundigen. In Grutsk worden twee schaalniveaus gehanteerd: het provinciale schaalniveau, met structuren die belangrijk zijn voor de provincie als geheel; dit zijn grote, regio overschrijdende eenheden die niet binnen bepaalde regionale en/of gemeentelijke grenzen onder te brengen zijn het deelgebied-schaalniveau, met structuren die met name binnen een bepaald deelgebied representatief en belang zijn; dit zijn structuren op regionale schaal, die gekoppeld zijn aan specifieke gebieden binnen de provincie; voor de deelgebieden. In Grutsk worden twee soorten adviezen gegeven: 1. Advies: hier gaat het om samenhangende structuren en/of elementen die zeldzaam, uniek en/of heel bijzonder voor Fryslân -of zelfs op nationaal niveau- en die zeer kwetsbaar zijn in hun verschijningsvorm. Om die reden dienen zij, bij ruimtelijke ontwikkelingen, in stand gehouden te worden en in hun context gerespecteerd. 2. Advies: hier gaat het om samenhangende structuren en/of elementen die zeldzaam, karakteristiek en/of bijzonder voor Fryslân of zelfs daarbuiten zijn. Deze structuren zijn bij ruimtelijke ontwikkelingen op verschillende wijzen te versterken, te herstellen of te behouden. Hoofdstuk 2 13

15 Ruimtelijke kwaliteit in Fryslân van provinciaal belang Welke samenhangen of onderdelen zijn kenmerkend voor Fryslân? Fietsend, wandelend of rijdend door de provincie zien we kenmerken -die gebiedsoverschrijdend zijn- die een grote rol hebben in de herkenbaarheid van Fryslân en haar ontstaansgeschiedenis visualiseren. In dit hoofdstuk worden 10 kenmerken benoemd, die de top van de gebiedsoverschrijdend landschappelijke en cultuurhistorische structuren van provinciaal belang vertegenwoordigen. Omdat de verschillende componenten van de verschillende structuren uit de top 10 onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, is het mogelijk dat sommige aspecten meerdere malen worden benoemd. Hoofdstuk 3 15 Schema opbouw en gebruik Grutsk op e Romte! Grutsk op e Romte! 2012 Opbouw & gebruik Grutsk op e Romte 3 HOOFDSTUK Top 10: Gebiedsoverschrijdend landschappelijke en cultuurhistorische structuren Stap 1 Top 10, nr 5 Stelsel van dijken... Advies: Dijkensysteem van Fryslân beschermen. Top 10 Stap 2 Deelgebied Westergo Nr. 6 Het systeem van zeedijken... hemdijken... polderdijken... Advies: Voor het dijkensyssteem in het algemeen... kenmerken respecteren... Deelgebieden zoals beloop, hoogte... CHK LT FAMKE De wordingsgeschiedenis van Fryslân in thema s De wordingsge... Stap 3 Analyse op lokaal niveau o.a. met behulp van onderliggende bronnen. Stap 4 Afweging op alle schaalniveau s. Gezamenlijke afweging Bronnen CHK Cultuurhistorische kaart De wordingsgeschiedenis van Fryslân Lt Landschapstypenkaart FAMKE Friese Archeologische Monumentenkaart Extra Mensen Kennis in de hoofden De wordingsgeschiedenis van Fryslân in thema s 14 Grutsk op e Romte!

16 Wanneer u bij een ruimtelijke opgave Grutsk op e Romte gebruikt, volgt u de volgende stappen: Stap 1 U raadpleegt allereerst de Top 10. In hoofdstuk 3 zijn 10 landschappelijke en cultuurhistorische structuren van provinciaal belang beschreven, die de "Top 10 zijn genoemd. Dit zijn structuren die de grenzen van deelgebieden overschrijden en bepalend zijn voor de identiteit van de gehele provincie. Het belang van deze structuren wordt in de linker kolom toegelicht. In de rechter kolom zijn de adviezen en een voorbeeld aangegeven. Dit is het eerste advies waar u rekening mee houdt bij uw ruimtelijke opgave. Vervolgens zoomt u in op het desbetreffende deelgebied. De structuren in de Top 10 werken namelijk door in de deelgebieden, waar zij specifieker zijn gemaakt. Stap 3 U raadpleegt vervolgens het advies/de adviezen per provinciaal belang. Per provinciaal belang zijn één of meerdere adviezen geformuleerd, die ondersteund worden door kaartbeelden, doorsneden en foto s. In deze adviezen leest u hoe met een bepaalde samenhangende structuur omgegaan wordt en welke onderdelen daarin van belang zijn. Het advies is gericht op het leesbaar en herkenbaar houden van bepaalde belangen/kwaliteiten en de geschiedenis van het gebied. Het is de bedoeling dat u het advies interpreteert en vertaalt naar uw opgave middels, bijvoorbeeld, een ontwerp naar de situatie in uw locatie. Dit is het tweede advies waar u rekening mee houdt. Het is noodzakelijk dat u een grondige analyse maakt van de bijzondere eigenschappen en kwaliteiten van die specifieke locatie. Stap 4 U analyseert de eigenschappen van uw locatie en de daarin aanwezige belangen. Per deelgebied is in de inleidende beschrijving de ontwikkelingsgeschiedenis van het deelgebied opgetekend. Hierbij leest u in vet welke landschappelijke en cultuurhistorische structuren en elementen karakteristiek zijn voor dat gebied. Voor meer informatie over deze structuren en elementen raadpleegt u de bronnen, die voor Grutsk op e Romte gebruikt zijn, zoals de Cultuurhistorische Kaart (CHK2), de Landschapstypenkaart (Lt-kaart) en de Friese Archeologische Monumenten Kaart Extra (FAMKE); zie Met deze analyse hebt u de stevige basis bij het maken van ruimtelijke plannen in een bepaald gebied op alle schaalniveaus. Stap 2 U raadpleegt het relevante deelgebied en de daarin aanwezige provinciale belangen. Vanaf hoofdstuk 4 worden de provinciale belangen per deelgebied benoemd. De provincie is ingedeeld in 11 deelgebieden. De 11 gebieden zijn: Westergo, Middelzee en Marne, Oostergo, Lauwersmeergebied, Noordelijke Wouden, Merengebied, IJsselmeergebied, Gaasterlân, Laagveengebied, Zuidelijke Wouden en Waddengebied, inclusief de Waddeneilanden. De beschreven provinciale belangen zijn (indicatief) aangegeven op een kaartuitsnede van het betreffende deelgebied en toegelicht op de daarop volgende pagina s. U vindt de uitleg van een bepaald provinciaal belang in de linker kolom en het advies in de rechter kolom. Er zijn gemiddeld 6 provinciale belangen benoemd per deelgebied. Indeling van Fryslân in deelgebieden Om te komen tot een selectie van structuren van provinciaal belang is elk deelgebied bezocht door specialisten van de provincie Fryslân op het gebied van landschap, cultuurhistorie, stedenbouw, archeologie en aardkunde. Tijdens de veldbezoeken is inzicht ontstaan in de samenhang tussen de verschillende kernkwaliteiten. Deze samenhangen zijn aangegeven in structuren. Vervolgens is uit die structuren een verdere selectie gemaakt op basis van de volgende criteria: leesbaarheid, zeldzaamheid, stapeling, bijzondere overgangen, kwetsbaarheid en typisch Fries. De selectie is vervolgens uitgewerkt, waarbij provincie breed 10 structuren (Top 10) en per deelgebied gemiddeld 6 structuren van provinciaal belang zijn benoemd. Hoofdstuk 2 15

17 16 Grutsk op e Romte!

18 HOOFDSTuK 3Top 10: Gebiedsoverschrijdende landschappelijke en cultuurhistorische structuren van provinciaal belang Welke samenhangen of onderdelen zijn kenmerkend voor Fryslân? Fietsend, wandelend of rijdend door de provincie zien we kenmerken -die gebiedsoverschrijdend zijn- die een grote rol hebben in de herkenbaarheid van Fryslân en haar ontstaansgeschiedenis visualiseren. In dit hoofdstuk worden 10 kenmerken benoemd, die de top van de gebiedsoverschrijdende landschappelijke en cultuurhistorische structuren van provinciaal belang vertegenwoordigen. Omdat de verschillende componenten van de verschillende structuren uit de top 10 onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, is het mogelijk dat sommige aspecten meerdere malen worden benoemd. Hoofdstuk 3 17

19 Structuren op provinciale schaal Advies Voorbeeld 1. Verscheidenheid aan landschapstypen, overgangszones van het een naar het andere landschapstype en contrasten daartussen De ontwikkeling van Fryslân heeft een rijkdom aan verschillende en uitgesproken landschapstypen voortgebracht. Kenmerkend is de ruimtelijke opbouw per landschapstype en de contrasten tussen de verschillende typen, zoals de openheid van de kleilandschappen en het laagveenlandschap in contrast met de dichtbegroeide zandgebieden van de Noordelijke en Zuidelijke Wouden en Gaasterlân. De diversiteit van overgangszones en tussen deze landschapstypen, weergegeven in de verschillende kernkwaliteiten van de landschapstypen, herkenbaar en leesbaar houden. Landschapstypenkaart, Grootschalige openheid en weidsheid of leegte van de open landschapstypen De openheid en weidsheid, de beleving van wind en ruimte zijn misschien wel de meest herkende kenmerken van Fryslân. Toch is de openheid en weidsheid in het kleilandschap anders dan in, bijvoorbeeld, het laagveengebied. Op specifieke plekken wordt de openheid meer als leegte ervaren, zoals bijvoorbeeld op het strand, waar weidsheid en leegte dominant zijn. De weilanden met los verspreide boerderijen en de verscheidenheid aan meren zijn belangrijke componenten van de grootschalige openheid, zoals die ook te beleven is in de gebieden in de klei, de Waddenzee en het IJsselmeer. Naast de beleving van een lage horizon en veel lucht is bij de twee laatst genoemde het grootschalig waterpanorama een grote waarde voor Fryslân. Openheid, weidsheid of leegte van de afzonderlijke landschapstypen behouden en versterken door bijvoorbeeld niet passend groen of bouwwerken te verwijderen of verplaatsen. Leegte op het strand van Terschelling 18 Grutsk op e Romte!

20 Structuren op provinciale schaal Advies Voorbeeld 3. Het totaal aan watersystemen. Van zeer grootschalige tot de zeer fijnmazige watersystemen en van voormalig naar huidige of heropende waterverbindingen Het totaal aan watersystemen, zowel het zoetwater- als het zoutwater-systeem: Het voormalig natuurlijke watersysteem: het zoute overgaand in zoet: een voormalig systeem zichtbaar in zeegaten, prielen, oude slenken en zeearmen, die via een brak systeem overgingen in een afwateringssysteem van de venen. Het huidig watersysteem: nu nog zoute Noordzee, Waddenzee, de waterwegen, in allerlei soorten en vormen, zoals vaarten, dorpsvaarten, opvaarten naar dorpen en boerderijerven, kanalen, grachten, de Friese meren en zo voort. Deze zijn tot de vorige eeuw het transportmiddel geweest en dus, een sterke economische voorwaarde voor het functioneren en zich ontwikkelen van de samenleving, zowel maatschappelijk als economisch. In de loop van de vorige eeuw kende het watersysteem een revival ten behoeve van de Friese watersport. Zo mogelijk weer een functie geven aan waterwegen als onderdeel van een groter geheel. Dit draagt bij aan versterking, behoud en verdere ontwikkeling van de watersystemen als geheel. Beleefbaar houden van watersystemen door het open houden van oevers (geen hoog opgaande beplanting) en door oevers openbaar toegankelijk te maken (waar mogelijk). Wateren in Fryslân, Nijesyl 4. Het Waddensysteem Systeem oud: natuurlijk krachtenspel, overgang van waterbeheer Systeem van nu: invloed van menselijke ingrepen op Waddensysteem, relatie en dialoog natuurcultuur. Barrières en gaten, eilanden als natuurlijke dijken. Het stelsel van geulen, prielen, zandplaten is afhankelijk van het eb- en vloedregime en zal zich autonoom verder ontwikkelen. De typische eilander ruimtelijke eigenschappen als havens, dijken, duinen, dorpen, bebouwing, polders en wegen. Het systeem van de Wadden respecteren zoals het altijd al gefunctioneerd heeft. Zichtbaar houden van het dwarsprofiel van de eilanden, waarbij op relatief korte afstand van elkaar landschapstypen ( Waddenzee, kwelders, polder, dorpen, binnenduinrand, duinen, strand en Noordzee) elkaar afwisselen. Zichtbaar maken en houden van de plekken waar de mens probeerde te sturen en de artefacten (maritiem erfgoed). Toestaan -waar mogelijk- van natuurlijke dynamiek door zee en wind als vormende factor in dit gebied (dynamisch kustbeheer, herstel oude slenkpatronen en toelaten verstuiving). Stelsel van geulen, prielen en zandplaten: bij het meer loslaten van landaanwinning en duinmassieven ten behoeve van natuurlijk beheer zullen de cultuurhistorische structuren en objecten zodanig geïntegreerd moeten worden dat deze (onaangetast of als relict) herkenbaar blijven. Eilander ruimtelijke eigenschappen: zullen als ruimtelijke uitdrukking van de meer bewoonde gebieden van het getijdensysteem in hun typische eigenschappen steeds benadrukt moeten worden. Het bewustzijn van onderdeel van een eiland te zijn en geen vaste wal zal bij elke ingreep benoemd en afgewogen moeten worden. Voorbeeld van een inmiddels binnendijkse voormalige slenk op Terschelling Hoofdstuk 3 19

21 Structuren op provinciale schaal Advies Voorbeeld 5. Stelsel van dijken als onderdeel van en voorwaarde voor het watersysteem en agrarische ontwikkeling van Fryslân Bescherming tegen de zee Bruikbaar landschap Verbinding Harde grensrelatie De dijken (als waterwerk en als complex), zowel de zeedijken als de binnendijken, liggen als snoeren in het landschap. De dijken tekenen letterlijk de continue actie en reactie uit van de menselijke activiteiten op de natuur en van de natuur op de menselijke activiteiten. Voor het dijkensysteem van Fryslân geldt dat dit, ook vanuit cultuurhistorisch en landschappelijk opzicht, beschermd moet worden. Vanzelfsprekendheid mag niet leiden tot veronachtzaming en functieloosheid niet tot verwaarlozing. Hiervoor is het primair nodig dat de dijk behouden blijft en haar functie behoudt en indien dit niet meer mogelijk is, dat de dijk een nieuwe passende functie krijgt. Indien aanpassing van de dijk noodzakelijk is moeten haar kenmerken gerespecteerd worden, zoals: het beloop, de hoogte, het profiel, het gebruikte bouwmateriaal inclusief de interne opbouw (archeologisch archief), de natuurlijke onderdelen, de bekleding en de met de dijk samenhangende elementen (zoals sluizen, coupures, verdedigingswerken). De helderheid van de landschappelijke context van een dijk is van belang voor zijn beleving, dus is het van belang de directe omgeving van de dijk vrij te houden van ontwikkelingen die de dijk vertroebelen. Anderzijds zijn er ook ontwikkelingen denkbaar die de dijk in zijn eigenschappen kunnen versterken (bijvoorbeeld kleinschalige infrastructuur, water, bebouwingsstructuren en bepaalde bebouwingstypen). Vergelijkbare maat en schaal zijn bepalend voor een positieve beleving van dergelijke ontwikkelingen. Penjumer Gouden Halsbân Dijkbiotoop: de zone waar het dijklichaam gelegen is en de direct daaraan gerelateerde structuren: De dijkbiotoop bestaat uit: het beloop van het dijklichaam het profiel (hoogte-breedte-helling) de bekleding het gebruikte constructiemateriaal, inclusief de interne opbouw (archeologisch archief) de met het dijklichaam samenhangende aangelegde (gebouwde) onderdelen (bijvoorbeeld sluizen en coupures) de met de dijk samenhangende natuurlijke (zoals wielen en rietkragen) en aangelegde elementen/structuren (zoals vaarten, sloten, wegen, paden) de (visuele en fysieke) relatie tussen het dijklichaam en het landschap eromheen. 20 Grutsk op e Romte!

22 Structuren op provinciale schaal Advies Voorbeeld 6. Reliëf Het reliëf is de weerslag van de ontstaansgeschiedenis en de bruikbaarheid van de ondergrond. De verschillen binnen het reliëf zijn meestal miniem, waardoor het voortbestaan ervan zeer kwetsbaar is. Onder reliëf wordt verstaan: het totaal aan zowel natuurlijk reliëf als kunstmatig reliëf: De kwelderwallen en de oude slenken, geulen, kreken en prielen, wiens relatie met elkaar tot uiting komt in het microreliëf en in de richting en uitgestrektheid van de verkaveling van het ontgonnen gebied. De kliffen van Gaasterlân en het reliëf die een zichtbare uiting zijn van ingrijpende klimaatveranderingen en een uniek landschapsbeeld vormen in de provincie. Het stelsel van keileem, stuwwallen, dekzandruggen, beekdalen en stuifzandkoppen in het zandgebied. De essen, of gaasten, met hun lichte bolle ligging in het landschap. De terpen, die als puntsgewijze verhogingen (eilanden) in het landschap liggen. De terpen markeren het kleilandschap van Fryslân. Het aanwezige reliëf respecteren en bij nieuwe ontwikkelingen benutten als onderdeel van het ontwerp, gebruik maken van het aardkundige gegeven en uitvlakking vermijden. Het reliëf van de terp en zijn relatie tot het omliggende landschap zichtbaar houden. De beleving van het reliëf in stand houden. Het reliëf ten oosten van Wommels (Hoogtekaart) 7. Verkaveling De verkaveling houdt verband met het reliëf en laat zien hoe de ondergrond invloed had op het in cultuur brengen van een gebied. De verkavelingstructuur heeft in hoofdzaak te maken met: reliëf, eigendomsverhoudingen, indijkingen/inpolderingen en erop en eraan liggende bebouwings- en nederzettingsstructuren. Er is al veel verdwenen aan verkaveling, waardoor een aantal typen verkaveling zeer zeldzaam is geworden. Voor een overzicht van de typen verkaveling zie of raadpleeg de verschillende deelgebieden. Verkaveling bepaalt de sfeer van een gebied en zijn belevingswaarde. Bij nieuwe ontwikkelingen de verkaveling benutten als onderlegger, waarbij vooral richting (of het ontbreken ervan), vorm en verhouding belangrijke onderdelen van de ruimte zijn. Opstrekkende verkaveling ter hoogte van het veenweidegebied bij Spannenburg Hoofdstuk 3 21

23 Structuren op provinciale schaal Advies Voorbeeld 8. Onzichtbare waarden in de ondergrond Alle informatie over het bodemarchief, van de ontstaansgeschiedenis van een gebied en van materiële neerslag van menselijke activiteiten vanaf de steentijd. Het verhaal van Fryslân is voor een groot deel in de bodem te lezen, maar dit vergt specifieke technieken. Het streven is dan ook om het verhaal zoveel mogelijk in de bodem (in situ) te bewaren. De waardevolle terreinen dienen zoveel mogelijk onbebouwd en toegankelijk voor onderzoek te blijven. Wanneer dit niet mogelijk is, dient het aan de hand van archeologisch onderzoek zo goed mogelijk gelezen te worden en boven de grond te worden bewaard (ex situ). Concreet betekent dit dat voor alle plannen de Friese Archeologische Monumentenkaart Extra (FAMKE, zie geraadpleegd dient te worden, om het daar af te lezen advies op te volgen. Steentijd- bronstijd, FAMKE IJzertijd - middeleeuwen, FAMKE 22 Grutsk op e Romte!

24 Structuren op provinciale schaal Advies Voorbeeld 9. Nederzettingen, dorpen en steden in hun omgeving Nederzettingen, dorpen en steden die als silhouet, door hun situering, hun stedenbouwkundige structuur, de karakteristieke bebouwing, het contact met het omliggende landschap en de overgangen naar het landschap, bepalend zijn en betekenis geven aan een gebied (genius loci). Nederzettingen vormen een samenspel van verschillende waarden. Hieronder vallen: Kerken en torens, klokkenstoelen, molens, gemalen en andere waterstaatkundige werken, fabrieken en fabriekspijpen, stadhuizen, herbergen, waaggebouwen, boerderijen binnen de kom, die bepalend zijn als bakens en verankering van de nederzettingen in het landschap en voor de silhouetwerking ervan. De overgangen/randen van een nederzetting in de vorm van waterlopen of groene landschapselementen waardoor zij naadloos overgaan in het landschap. De boerderijen en boerderijerven als groene eilanden in de openheid. De erven tekenen zich dominant af in het open landschap en zijn tegelijkertijd onlosmakelijk met het landschap verbonden. De buitenplaatsen en landgoederen, herkenbaar qua opzet en getuigenis van historische ontwikkeling, niet alleen architectonisch en door hun ruimtelijke relatie met het omliggende landschap (dat kan worden samengevat onder het begrip landgoedbiotoop, zie hiernaast onder voorbeeld), maar ook maatschappelijk en economisch. Buitenplaatsen en landgoederen zijn in verband te brengen met oude bebouwing (stinzen). De verschillende nederzettingstypes, met gemeenschappelijke ontstaansgeschiedenis, -structuur, en verschijningsvorm, waarvan de eigenschappen zijn gekoppeld aan de verschillende landschapstypen, verkavelingen en/of strategische ligging. Versterken van de verschijningsvorm van de karakteristieke stedenbouwkundige structuur en bebouwing in en rond de dorpen en steden in de context van het omliggende landschap. De onderlinge verhouding (maat) en samenhang tussen de (cultuurhistorische) onderdelen die een dorps- of stadssilhouet bepalen (zoals kerken, watertorens, fabrieken en dergelijke) handhaven en versterken. Deze maken gezamenlijk de verankering en herkenbaarheid van de structuur van de nederzetting in het landschap mogelijk. Behouden van de fijnmazige nederzettingsstructuur en de open ruimtes (weilandjes, pleintjes, grasvelden). De zichtlijnendie de relatie aangeven tussen de open plekken in de nederzetting en het omliggende landschap respecteren en zo nodig versterken Bij ruimtelijke ontwikkelingen de kenmerken van de landschapstypen, die in de overgangsgebieden heel kwetsbaar zijn, als uitgangspunt en basis benutten. Deze zorgen voor een stevige verankering van een dorp/stad in het landschap. Bij ruimtelijke ontwikkelingen binnen en bij een boerderijerf, gebruik maken van de richtlijnen van het Advies- en Werkboek van de Nije Pleats ( Respecteren en versterken van de landgoederenbiotoop. Bij ruimtelijke ontwikkelingen binnen een landgoed gebruikmaken van de bestaande landschappelijke en cultuurhistorische structuren en kernkwaliteiten als vertrekpunt en onderlegger voor de nieuwe ontwikkelingen. Terpdorpje Iens in het deelgebied Westergo Genius loci De `geest van de plek` is een begrip dat terug te voeren valt tot de klassieke (Romeinse) cultuur en staat voor de sfeer en de eigenheid van een bepaalde locatie. Deze geest werkt door in het `verhaal van de plek`, een uitdrukking ontleend aan de rijksnota Belvedere. Landgoedbiotoop: het gebied waar het landgoed opstaat en de zone om het landgoed heen. De landgoedbiotoop bestaat uit: vergezichten en zichtlijnen van en naar het landgoed bebouwing op en horend bij het landgoed wegen- en padenstelsel op, naar en van het landgoed open ruimtes en afwisseling van open en (ver)dichte ruimtes laanbeplanting, bomenrijen, bossages, houtwallen en singels tuinstructuren, tuinmuren en -hekken waterpartijen en waterstructuren verkaveling op en grenzend aan het landgoed de (visuele) relatie tussen de landgoedstructuren en elementen en het landschap eromheen. Bij ruimtelijke ontwikkelingen rondom en buiten het landgoed rekening houden met de kenmerken van het landschapstype waar het landgoed zich bevindt en inspelen op de situering van het landgoed in zijn (historische) context. Hoofdstuk 3 23

25 Structuren op provinciale schaal Advies Voorbeeld 10. Structuur van de nederzettingen, dorpen en steden Opbouw van de nederzettingen, dorpen en steden, inclusief de (agrarische) buurten en het boerenerf afzonderlijk. Stedenbouwkundige structuur, dat wil zeggen de samenhang: 1. tussen bebouwing, reliëf en infrastructuur (wegen en waterlopen), 2. tussen bebouwd en onbebouwd (bijv. waardevolle open ruimtes), 3. tussen voor- en achterkanten, 4. tussen object en ensemble, 5. in hierarchie, dat wil zeggen de samenhang tussen hoofd- en nevenstructuren, beeldbepalende en structuurbepalende bebouwingsstructuren. 6. tussen bebouwing en (oorspronkelijke) functie ervan, Relatie / rangschikking bebouwing in een (stedenbouwkundig) ensemble. Versterken van de afleesbaarheid van het ontstaan en de ontwikkeling van de nederzetting, in relatie, oriëntatie, contact of contrast tot het landschap. Versterking tot stand brengen door de intrinsieke onderdelen van de nederzettingsstructuur zoals interne infrastructuur (water, wegen), open ruimten, zichtvelden (van binnen naar buiten en andersom) en de bebouwing zelf te respecteren en als onderlegger te gebruiken in toekomstige ontwikkelingen. De verscheidenheid aan nederzettingstypen in Fryslân die tot uiting komt in: De relatie die nederzettingen hebben met hun omgeving, vaak door open ruimten in het dorp (weilandjes, kaatsvelden) of bij de kerk en de zichtlijnen door stegen, lanen en straten of buurtjes gericht op het water. De structuur van de nederzetting die voor de samenhang zorgt en het verhaal van de oorsprong vertelt (genius loci). De structuur van de nederzetting die gerelateerd is aan de landschapstypen en de verkavelingstypen. De boerderijplaatsen, de bebouwingsvorm van de vroege, in hoofdzaak agrarische samenleving, die de basis is geweest voor de huidige dorpen en steden. De ligging van de boerderijplaatsen is bepaald (zie CHK2) op basis van kaartmateriaal (1718 en 1852) en stemrecht. Zij liggen als afzonderlijke terreinen in het landschap of vormen, aaneengeschakeld, een (mogelijke) nederzetting. De structuur van de nederzettingen, dorpen en steden die is gerelateerd is aan de landschaps- en de verkavelingstypen, herkenbaar aan samenhang in geconcentreerde radiale of rastervormige, lineaire en/of verspreide bebouwingsstructuren. Geen nieuwe bebouwing op de terp/ terprand en ook niet naast de terp indien het zicht en de relatie terp-nederzettingsstructuur-open landschap wordt verstoord of teniet gedaan. De verkavelingsrichting is bepalend en onderlegger bij ruimtelijke ontwikkelingen. Boerderijplaatsen zijn archeologisch waardevolle terreinen, die conform de Monumentenwet worden benaderd. Indien bij de boerderijplaats(en) elementen en structuren aanwezig zijn, die onderdeel maken van het (historische) erf, is historisch/waarderend onderzoek nodig. Kaatsveld, Weidum 24 Grutsk op e Romte!

26 HOOFDSTuK 4 Kleigebied Westergo 25

27 Deelgebied Kleigebied Westergo Aan de westzijde van de voormalige Middelzee ligt het gebied van Westergo, dat uit een zeer oud, grootschalig landschap bestaat, waarin de dorpen en steden zeer essentieel zijn als oriëntatiepunten. Dit gebied bestaat uit een kleigebied van kwelderwallen en kweldervlakten, een gebied met slenken, prielen en oeverwallen -het kleiterpengebied- en een gebied van inpolderingen met droogmakerijen. De smalle, langgerekte kwelderwallen, met daartussen de langwerpige, laaggelegen kweldervlaktes, liggen evenwijdig ten opzichte van elkaar en parallel aan de kust. De bodem van de kwelderwal bestaat uit een kalkrijke zandige zeeklei, terwijl de kweldervlaktes gekenmerkt worden door zware zeeklei. Deze kweldewal is vanaf ± 500 na Chr. tot 1100 na Chr. ontstaan als gevolg van de steeds opschuivende Waddenzee. Aan de oostzijde wordt het gebied begrensd door de kwelderen oeverwallen langs de zeearm van de oude Middelzee, waarover sinds de 10 de eeuw de eerste dijken werden aangelegd. De Middelzee snijdt verder zuidelijk Westergo in, langs Sneek, richting Bolsward. Aan de westzijde wordt Westergo doorgesneden door de Marneslenk (zie Middelzee- en Marnegebied) met de bijbehorende kwelder- en oeverwallen. Hier ligt een complex dijkensysteem, waarvan het Penjumer Gouden Halsbân er een is. Het noordelijke deel van de Halsbân maakt deel uit van het zeepolderdijkensysteem, het zuidelijke deel van het binnenpolderdijkensysteem. Westergo is sinds 650 v. Chr. bewoond. Het was toen een onbedijkt, boomloos gebied waar de vruchtbare grond veel kansen bood, maar waar bewoning alleen mogelijk was wanneer men de erven ophoogde. Tot het moment dat de dijken ook de wintervloed konden tegenhouden (12 de -13 de eeuw), was de terpnederzetting de noodzakelijke en dominante nederzettingsvorm. Sinds de aanleg van de eerste sterke dijken ontwikkelde zich de afzonderlijke (verhoogde) boerderijplaats, verspreid gelegen in het landschap. In de terpentijd concentreerde de bewoning zich in het noorden van Westergo, op de kwelderwallen, die naar het noorden toe steeds jonger worden en van waaruit het landschap regelmatig werd ingericht. De inrichting van de nederzettingen is bloksgewijs en haaks op de wallen. Aan de zuidkant van Westergo is een uitgestrekt kleiterpengebied gelegen, waar vele voormalige kreken, vaarten, oeverwallen en verspreid liggende terpdorpen en het grasland het karakter bepalen. Toen de zee achter de dijken bedwongen was, kwamen meer verspreide bewoning van losse boerderijen en meer lineaire buurtjes en linten van min of meer aaneengesloten bebouwing tot ontwikkeling, langs of naast een dijk, waterloop en/of weg. Van Stavoren (grofweg) diagonaal over Fryslân heen tot aan Rinsumageast in het noorden ligt een overgangsstrook tussen de klei en het laagveen: het zogenaamde klei-op-veengebied. Dit klei-opveengebied kenmerkt zich door de lage ligging, het open landschap met grasland, de klei-op-veen terpen en de klei-op-veen terpdorpen. Veel van de kleinere (veen-) terpen zijn onzichtbaar omdat zij overslibd zijn. De opstrekkende verkaveling, kwam in hoofdzaak tot stand vanaf ca. de 10 de eeuw na Chr., al kan deze hier en daar oudere wortels hebben. De inrichting is loodrecht op de grens klei-op-veen. In het gebied komen plaatselijk radiaire verkavelingen voor met radiale terpnederzettingen en terpdorpen. Daarnaast zijn er specifieke strengen (lange smalle) verkaveling rond kreken. Op de wallen ligt blokverkaveling, met voornamelijk lineaire en blokvormige terpnederzettingen (zonder kerk) en terpdorpen (met kerk). De kwelderwallen zijn veelal in gebruik voor akkerbouw of (glas)tuinbouw terwijl de lagere kweldervlaktes uit grasland bestaan. In het gebied liggen (restanten van) eendenkooien. Het waterwegennet was voor Westergo van groot belang voor de ontwikkeling van de regio. De belangrijke waterverbindingen volgden deels natuurlijke waterlopen. Vroeger was het waterwegennet van opvaarten heel belangrijk. Het vormde veelal de enige ontsluiting voor boerderijen en dorpen: vele dorpen en boerderijen liggen nog steeds aan de oude opvaarten, soms met karakteristieke buurtjes gericht op het water. De goede waterinfrastructuur heeft de toegang van de provincie tot de internationale markt mogelijk gemaakt en vanaf het einde van de 19 de eeuw hebben ook in Westergo de zuivelfabrieken het beeld van het dorp bepaald. De vele waterwegen die het gebied rijk was zijn deels gedempt en door wegen vervangen. Tussen 1949 en1957 heeft kanalisatie plaatsgevonden: Van Harinxmakanaal en Prinses Margrietkanaal. In het zuidelijk deel van het gebied bevindt zich een aantal ingepolderde meren, de droogmakerijen, die als eigenstandige structuren in het landschap liggen. Deze voormalige meren/meertjes worden nu bemalen en zijn vrij rechtlijnig ingericht. De boerderijerven liggen in deze droogmakerijen langs de rechtlijnige planmatige aangelegde wegen. De typen bebouwing zijn een afspiegeling van de soort bedrijvigheid: boerderijen, gardenierswoningen (in het noordelijke akkerbouwgebied) en in de dorpen kleinstedelijke bebouwing: strak aaneengeschakelde lage, langgerekte en smalle bebouwing aan een straat. Een traditionele vorm van huisvesting voor de minder draagkrachtigen waren de éénkamerwoningen in achterafstraten, in stegen en op erven. Dit gebied toont een hoge concentratie kerkgebouwen en, verhoudingsgewijs, ook (restanten van) kloosterterreinen, uithoven, stinswieren, stinzen(terreinen) en staten(terreinen). Een weerslag van de bewogen tijden van handel en industriële ontwikkeling zijn de vele pakhuizen en fabrieksgebouwen. De tracés van de spoorwegen en tramwegen die in het gebied zijn aangelegd, zijn nog herkenbaar en vele dienstwoningen en stations nog aanwezig. In het gebied ligt een aanzienlijk aantal beschermde stads- en dorpsgezichten (Dronryp, Harlingen, Franeker, Weidum, Húns, Poppenwier, Mantgum, Lytsewierrum, Rien, Easterein, Nijland, Bolsward, Heeg, Schraard, Penjum, Achlum, Kimswerd, Cornwerd, Kornwerderzand, Makkum, Piaam, Workum en Hindeloopen), aardkundig waardevolle gebieden ( Kwelderwallen Noordwest-hoek, Marneslenk, Peins/Slappeterp, Vliet/Grauwe Kat, Baarderadeel en Workum/Gaast, zie Verordening Romte Fryslân 2014 en gebieden met bijzondere waarden (zie CHK2). 26 Grutsk op e Romte!

28 Open landschap nabij terp IJsgum Droogmakerij Parregaastermar Vanaf Sexbierumervaart, zicht op de dorpen op de kwelderwal: Sexbierum en Oosterbierum Binnenstad van Bolsward Hoofdstuk 4 27

Bijlage 1: Ambitie en kader

Bijlage 1: Ambitie en kader BIJLAGEN Bijlage 1: Ambitie en kader Provincie Fryslân In de provinciale Verordening Romte is aangegeven dat bij een ruimtelijk plan voor het landelijk gebied rekening moet worden gehouden met de herkenbaarheid

Nadere informatie

Bijlagen Uitvoeringsprogramma Weardefol Fryslân 2016-2019

Bijlagen Uitvoeringsprogramma Weardefol Fryslân 2016-2019 Bijlagen Uitvoeringsprogramma Weardefol Fryslân 2016-2019 Bijlage 1 Beleidskader Hieronder worden de beleidsdoelen uit het Streekplan Fryslân en de thematische Structuurvisie Grutsk op e Romte en de ambities/resultaten

Nadere informatie

Erfinrichtingsplan voor wijzigingsplan, bedrijfsuitbreiding Swaerderwei 28 in Tzummarum

Erfinrichtingsplan voor wijzigingsplan, bedrijfsuitbreiding Swaerderwei 28 in Tzummarum Erfinrichtingsplan voor wijzigingsplan, bedrijfsuitbreiding Swaerderwei 28 in Tzummarum Maatschap Dokter Februari 2015 Inleiding Op het perceel Swaerderwei 28, aan de oostkant van Tzummarum, ligt het agrarisch

Nadere informatie

CULTUURHISTORISCHE WAARDENKAART TERNEUZEN

CULTUURHISTORISCHE WAARDENKAART TERNEUZEN CULTUURHISTORISCHE WAARDENKAART TERNEUZEN Terneuzen Cultuurhistorische Waardenkaart Datum: februari 2013 Opgesteld door: Gemeente Terneuzen Gemeente Terneuzen Stadhuisplein 1 Postbus 35 4530 AA Terneuzen

Nadere informatie

ADVIES NIJE PLEATS. Agrarisch bedrijf, Familie Anema-Visbeek te Hallum

ADVIES NIJE PLEATS. Agrarisch bedrijf, Familie Anema-Visbeek te Hallum Hallum, Piebewei 2 ADVIES NIJE PLEATS Agrarisch bedrijf, Familie Anema-Visbeek te Hallum Datum: 7 augustus 2013 COLOFON Nije Pleats, 7 augustus 2013 Status rapport: definitief Rapport opgesteld door:

Nadere informatie

Handleiding voor de aanwijzing van zaken en terreinen als gemeentelijk monument en gemeentelijk beschermd stads- of dorpsgezicht

Handleiding voor de aanwijzing van zaken en terreinen als gemeentelijk monument en gemeentelijk beschermd stads- of dorpsgezicht Handleiding voor de aanwijzing van zaken en terreinen als gemeentelijk monument en gemeentelijk beschermd stads- of dorpsgezicht Inhoud Inleiding 3 Bovengrondse monumenten en beschermde stads- of dorpsgezichten

Nadere informatie

12 landschapsaspecten

12 landschapsaspecten 12 landschapsaspecten Voor de analyse van een landschap zijn onderstaande aspecten van belang. Ze geven een nadere invulling aan de kernkwaliteiten. 12 landschapsaspecten... 1 1. Opbouw landschap... 1

Nadere informatie

Omgevingsvisie De Fryske Marren Onderdeel waarden

Omgevingsvisie De Fryske Marren Onderdeel waarden Omgevingsvisie De Fryske Marren Onderdeel waarden WAARDEN DIE ZIJN INGEBRACHT BASIS VOOR AFWEGING PLANINITIATIEVEN UITGEWERKT IN ID KAART ID kaart JOURE LANGWEER OUDEHASKE ST. JOHANNESGA BALK BAKHUIZEN

Nadere informatie

ERFGOED, ERFBETER, ERFBEST. Cultuurhistorische waarden: inventariseren, vastleggen en ontwerpen Februari 2012

ERFGOED, ERFBETER, ERFBEST. Cultuurhistorische waarden: inventariseren, vastleggen en ontwerpen Februari 2012 ERFGOED, ERFBETER, ERFBEST Cultuurhistorische waarden: inventariseren, vastleggen en ontwerpen Februari 2012 Cultureel Erfgoed Wat is er aan de hand De bescherming van het cultureel erfgoed koppelen aan

Nadere informatie

Gemeenteblad. Uitbreiding agrarische bedrijven Hoorn. Jaar/nummer: 2014 / 8

Gemeenteblad. Uitbreiding agrarische bedrijven Hoorn. Jaar/nummer: 2014 / 8 Gemeenteblad Onderwerp: Uitbreiding agrarische bedrijven Hoorn Jaar/nummer: 2014 / 8 In behandeling bij: Beleid / Gea van Essen Voorstel De verzoeken van zowel Mier als Vis gelijk te behandelen. Een keuze

Nadere informatie

Erfgoed en de Omgevingswet 30 mei 2018

Erfgoed en de Omgevingswet 30 mei 2018 Erfgoed en de Omgevingswet 30 mei 2018 Omgevingswet: de zorg voor het cultureel erfgoed Uitgangspunten van de Verdragen van Granada en Valletta worden benoemd in de Omgevingswet. Op Amvb niveau een combinatie

Nadere informatie

CULTUREEL ERFGOED EN DE VERTALING NAAR RUIMTELIJKE PLANNEN

CULTUREEL ERFGOED EN DE VERTALING NAAR RUIMTELIJKE PLANNEN CULTUREEL ERFGOED EN DE VERTALING NAAR RUIMTELIJKE PLANNEN Onderzoek naar cultuurhistorische structuren, landschappen en panden Aansluitend op Belvedere- (Behoud door ontwikkeling) en het MoMo-beleid (Modernisering

Nadere informatie

Naar een koers duurzaam Middag Humsterland Ruimtelijk scenario onderzoek duurzame energie opwekking. tbv informerende raadspresentatie 14 juni 2017

Naar een koers duurzaam Middag Humsterland Ruimtelijk scenario onderzoek duurzame energie opwekking. tbv informerende raadspresentatie 14 juni 2017 Naar een koers duurzaam Middag Humsterland Ruimtelijk scenario onderzoek duurzame energie opwekking tbv informerende raadspresentatie 14 juni 2017 INLEIDING SCENARIO ONDERZOEK BOERDERIJEN DORPSOMGEVING

Nadere informatie

Omgevingsvisie Westvoorne 2030 #WVN2030. Jeugdraad Westvoorne - 27 mei 2015 team Gebiedsontwikkeling, Henk Jan Solle

Omgevingsvisie Westvoorne 2030 #WVN2030. Jeugdraad Westvoorne - 27 mei 2015 team Gebiedsontwikkeling, Henk Jan Solle Omgevingsvisie Westvoorne 2030 #WVN2030 Jeugdraad Westvoorne - 27 mei 2015 team Gebiedsontwikkeling, Henk Jan Solle Opzet presentatie moment in het proces terugblik gesprekken waar zijn we nu mee bezig?

Nadere informatie

dorpspaspoort Beneden-Leeuwen deel B van Dorpskwaliteitsplan West Maas en Waal

dorpspaspoort Beneden-Leeuwen deel B van Dorpskwaliteitsplan West Maas en Waal dorpspaspoort Beneden-Leeuwen deel B van Dorpskwaliteitsplan West Maas en Waal Colofon Titel: Dorpspaspoort Beneden-Leeuwen Deel B van Dorpskwaliteitsplan West Maas en Waal Projectnummer: 150371 Datum:

Nadere informatie

Buitendijks erfgoed Congresgebouw de Doelen, Leeuwarden Buitendijks erfgoed in het kust gebied en het gemeentelijk beleid

Buitendijks erfgoed Congresgebouw de Doelen, Leeuwarden Buitendijks erfgoed in het kust gebied en het gemeentelijk beleid Buitendijks erfgoed Congresgebouw Buitendijks erfgoed de Doelen, in het kustgebied en het gemeentelijk Leeuwarden beleid Waarom buitendijks erfgoed op nemen in het gemeentelijk beleid? Bij de vaststelling

Nadere informatie

HOOFDSTUK 2 Gebiedsanalyse

HOOFDSTUK 2 Gebiedsanalyse HOOFDSTUK 2 Gebiedsanalyse 2.1 Inleiding In dit hoofdstuk zijn achtereenvolgens de ruimtelijke structuur en de functionele structuur van het plangebied uiteengezet. De ruimtelijke structuur is beschreven

Nadere informatie

VOORADVIES BESTEMMINGSPLANPROCEDURE

VOORADVIES BESTEMMINGSPLANPROCEDURE VOORADVIES BESTEMMINGSPLANPROCEDURE Zaaknr. : 2015EAR0009 Zaakomschrijving : CPO Lindevoort Rekken Specialisme : Cultuurhistorie (excl. Archeologie) Behandeld door : Roy Oostendorp Datum : 7 oktober 2015

Nadere informatie

Omgevingsvisie Westvoorne 2030 #WVN2030. Commissie Grondgebied - 12 mei 2015 team Gebiedsontwikkeling, Henk Jan Solle

Omgevingsvisie Westvoorne 2030 #WVN2030. Commissie Grondgebied - 12 mei 2015 team Gebiedsontwikkeling, Henk Jan Solle Omgevingsvisie Westvoorne 2030 #WVN2030 Commissie Grondgebied - 12 mei 2015 team Gebiedsontwikkeling, Henk Jan Solle Opzet presentatie moment in het proces terugblik dialoogavonden toelichting uitwerking

Nadere informatie

Erfgoed en de Omgevingswet 18 april Martin van Bleek

Erfgoed en de Omgevingswet 18 april Martin van Bleek Erfgoed en de Omgevingswet 18 april 2018 Martin van Bleek Omgevingswet: de zorg voor het cultureel erfgoed Uitgangspunten van de Verdragen van Granada en Valletta worden benoemd in de Omgevingswet. Op

Nadere informatie

12. Verkaveling haaks op hoofdstructuur

12. Verkaveling haaks op hoofdstructuur Bijlagen Landschapstypen I Het bekengebied / de Zuidwesthoek II Gaasterland III Kleigebied / voormalige Middelzee IV Laagveen V Merengebied VI Noordelijke wouden 113 12. Verkaveling haaks op hoofdstructuur

Nadere informatie

Aanleiding / Problematiek / Doel

Aanleiding / Problematiek / Doel Dorpsranden een onderzoek naar dorpsranden in het landschap door Lea van Liere, Katarina Noteberg en Maike Warmerdam Aanleiding / Problematiek / Doel Aanleiding rivierverruimende maatregelen langs de IJssel

Nadere informatie

GEMEENTE BUREN. Toelichting landschappelijke inpassing. Uiterdijk 33 Zoelen

GEMEENTE BUREN. Toelichting landschappelijke inpassing. Uiterdijk 33 Zoelen GEMEENTE BUREN Toelichting landschappelijke inpassing Uiterdijk 33 Zoelen Toelichting landschappelijke inpassing Projectnr.061-083 / november 2016 INHOUD 1. INLEIDING... 2 1.1. Aanleiding... 2 1.2. Planlocatie...

Nadere informatie

Bijlage 4. Advies RCE

Bijlage 4. Advies RCE Bijlage 4 Advies RCE Bestemmingsplan Uitbreiding Château St. Gerlach vastgesteld 11 mei 2015 Reactie van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed inzake de voorgenomen bouw van een conferentiepaviljoen

Nadere informatie

Erftransformatie Oostendorperstraatweg 22A Oostendorp Gemeente Elburg. Notitie Uitgangspunten en Randvoorwaarden Februari 2011

Erftransformatie Oostendorperstraatweg 22A Oostendorp Gemeente Elburg. Notitie Uitgangspunten en Randvoorwaarden Februari 2011 Erftransformatie Oostendorperstraatweg 22A Oostendorp Gemeente Elburg Notitie Uitgangspunten en Randvoorwaarden Februari 2011 Erftransformatie Oostendorperstraatweg 22A Oostendorp Gemeente Elburg COLOFON

Nadere informatie

Esperenweg / Langereyt De Maneschijn / Driehoek. Oostelbeers. Bestaande situatie en analyse LEGENDA. Ruimtelijke elementen.

Esperenweg / Langereyt De Maneschijn / Driehoek. Oostelbeers. Bestaande situatie en analyse LEGENDA. Ruimtelijke elementen. LEGENDA grens onderzoeksgebied agrarisch bedrijf Ruimtelijke elementen Esperenweg/ Langereyt bebouwing bebouwing - storend dorpsrand - hard lint De Maneschijn/ Driehoek bebouwingsconcentratie opgaande

Nadere informatie

Landschap in de Omgevingsvisie Gelderland (dec 2015)

Landschap in de Omgevingsvisie Gelderland (dec 2015) Landschap in de Omgevingsvisie Gelderland (dec 2015) 4.2 Natuur en landschap in Gelderland De provincie en haar partners streven samen naar een compact en hoogwaardig stelsel van onderling verbonden natuurgebieden

Nadere informatie

Gemeente Achtkarspelen Projectbesluit Veranderen erf bij de woning Skieppedrifte 5 te Drogeham Ruimtelijke onderbouwing

Gemeente Achtkarspelen Projectbesluit Veranderen erf bij de woning Skieppedrifte 5 te Drogeham Ruimtelijke onderbouwing Gemeente Achtkarspelen Projectbesluit Veranderen erf bij de woning Skieppedrifte 5 te Drogeham Ruimtelijke onderbouwing 1. INLEIDING 1.1 Aanleiding voor het projectbesluit Op 15 januari 2010 is er een

Nadere informatie

Landschapstypering van Fryslân

Landschapstypering van Fryslân Landschapstypering van Fryslân Inleiding Fryslân heeft een rijke schakering aan landschappen: kleinschalige zandlandschappen in het (zuid)oosten, het weidse veenweide- en merenlandschap in het Lage Midden

Nadere informatie

Bijlage B Provincie Fryslân 25-11-2014 Toepassing Bro, art. 3.1.1, onder 2 Gevallen waarin wel /geen vooroverleg is vereist.

Bijlage B Provincie Fryslân 25-11-2014 Toepassing Bro, art. 3.1.1, onder 2 Gevallen waarin wel /geen vooroverleg is vereist. Bijlage B Provincie Fryslân 25-11-2014 Toepassing Bro, art. 3.1.1, onder 2 Gevallen waarin wel /geen vooroverleg is vereist. Ten behoeve van de stroomlijning van het vooroverleg over: - voorontwerpbestemmingsplannen

Nadere informatie

Provincie 4B Noord-Holland

Provincie 4B Noord-Holland Provincie 4B Noord-Holland POSTBUS 3007 2001 DA HAARLEM Burgemeester en Wethouders van de gemeente Bloemendaal Postbus 201 2050 AE OVERVEEN Gedeputeerde Staten Uw contactpersoon J A. Oortman Cerlings SVT/IBT

Nadere informatie

Beschrijving en waardering van cultuurhistorisch waardevolle gebouwen voor het bestemmingsplan Buitengebied Harmelen van de gemeente Woerden

Beschrijving en waardering van cultuurhistorisch waardevolle gebouwen voor het bestemmingsplan Buitengebied Harmelen van de gemeente Woerden Beschrijving en waardering van cultuurhistorisch waardevolle gebouwen voor het bestemmingsplan Buitengebied Harmelen van de gemeente Woerden Actualisatie 2013 TasT, projecten voor tastbaar erfgoed in opdracht

Nadere informatie

Ruimtelijke Onderbouwing Westerklief 8 Hippolytushoef. Gemeente Hollands Kroon

Ruimtelijke Onderbouwing Westerklief 8 Hippolytushoef. Gemeente Hollands Kroon Ruimtelijke Onderbouwing Westerklief 8 Hippolytushoef Gemeente Hollands Kroon 12 oktober 2016 Toelichting Inhoud: 1. Inleiding... 3 1.1 Voorgeschiedenis... 3 1.2 Initiatiefnemer... 3 1.3 Planvoornemen...

Nadere informatie

Ruimtelijke kwaliteit van het Suikerunieterrein en omgeving

Ruimtelijke kwaliteit van het Suikerunieterrein en omgeving Ruimtelijke kwaliteit van het Suikerunieterrein en omgeving Analyse en aanbevelingen - Gemaakt als onderdeel van het beoordelingskader voor ontwikkelingsrichtingen voor het Suikerunieterrein - 6 mei 2010

Nadere informatie

Hoofdstuk 1. Hoofdstuk 1. Kies de positie. Kies de positie. Luttenberg. Kies de positie. Kies de positie. Broekland. Mariënheem.

Hoofdstuk 1. Hoofdstuk 1. Kies de positie. Kies de positie. Luttenberg. Kies de positie. Kies de positie. Broekland. Mariënheem. B e l e i d s k a d e r R a a l t e Hoofdstuk 1 Hoofdstuk 1. Kies de positie 14-15 Luttenberg 24-25 Broekland 16-17 Mariënheem 26-27 Heeten 18-19 Nieuw-Heeten 28-29 Heino 2-21 Raalte 3-31 Liederholthuis

Nadere informatie

Verkavelingspatroon Regelmatige blokverkaveling (door houtwallen omgeven)

Verkavelingspatroon Regelmatige blokverkaveling (door houtwallen omgeven) 4.5 Landduinen Landschapskenmerken Reliëfvorm Mozaïek van hogere zandduinen meestal bebost en lager en vlakker gelegen vennen en schrale graslanden Water Lage grondwaterstanden Bodem Zandgronden Wegenpatroon

Nadere informatie

Midden-Delfland. advies m.b.t. aanvraag status Provinciaal Landschap. provinciaal adviseur ruimtelijke kwaliteit in zuid-holland

Midden-Delfland. advies m.b.t. aanvraag status Provinciaal Landschap. provinciaal adviseur ruimtelijke kwaliteit in zuid-holland Midden-Delfland advies m.b.t. aanvraag status Provinciaal Landschap provinciaal adviseur ruimtelijke kwaliteit in zuid-holland Midden-Delfland advies m.b.t. aanvraag status Provinciaal Landschap HV-PAZH-01

Nadere informatie

Typisch gemert. Stedenbouwkundige hoofdstructuur en beeldkwaliteit geven Gemert een nieuwe impuls

Typisch gemert. Stedenbouwkundige hoofdstructuur en beeldkwaliteit geven Gemert een nieuwe impuls Typisch gemert gemert Stedenbouwkundige hoofdstructuur en beeldkwaliteit geven Gemert een nieuwe impuls RUIJSCHENBERGH DE STROOM NAZARETH RUIJSCHENBERGH NAZARETH DE STROOM Typisch Gemert Stedenbouwkundige

Nadere informatie

BEELDKWALITEITSPLAN DE POTTEN SNEEK 20 RECREATIEWONINGEN

BEELDKWALITEITSPLAN DE POTTEN SNEEK 20 RECREATIEWONINGEN BEELDKWALITEITSPLAN DE POTTEN SNEEK 20 RECREATIEWONINGEN ONTWERP: JUNI 2013 1 Beeldkwaliteitsplan De Potten Sneek - 20 recreatiewoningen Inhoudsopgave blz 1. DOEL EN STATUS 2 1.1 Inleiding 2 1.2 Achtergronden

Nadere informatie

Bijlage 1 bij regels: Inventarisatie Stads- en dorpsgezichten Gebied VII Hushoven

Bijlage 1 bij regels: Inventarisatie Stads- en dorpsgezichten Gebied VII Hushoven Bijlage 1 bij regels: Inventarisatie Stads- en dorpsgezichten Gebied VII Hushoven Omvang gebied Hushoverweg, Daemenstraat, Sint Donatuskapelstraat, Maasenweg (zoals op kaart aangegeven) Plaats Weert Datum

Nadere informatie

T&L onderzoeksopdracht Door Elka Vuteva en Irma van Riel

T&L onderzoeksopdracht Door Elka Vuteva en Irma van Riel T&L onderzoeksopdracht 2009-2010 Door Elka Vuteva en Irma van Riel Inhoudsopgave Dijk+ 1. Inleiding 2. Onderzoeksvraag 3. Fenomeen dijk 4. Keuze type dijk - slaperdijk 5. Locatiekeuze 6. Uitleg korrelbenadering

Nadere informatie

De hoofdopzet van deze ontwerpstudie voor het uitwerkingsgebied Roosenhorst is als volgt:

De hoofdopzet van deze ontwerpstudie voor het uitwerkingsgebied Roosenhorst is als volgt: Toelichting op de ontwerpstudie Roosenhorst UW III 1.1 Hoofdopzet De hoofdopzet van deze ontwerpstudie voor het uitwerkingsgebied Roosenhorst is als volgt: Roosenhorst wordt een gevarieerd gebied, waarin

Nadere informatie

Reactienota Grutsk op 'e Romte! Januari 2014

Reactienota Grutsk op 'e Romte! Januari 2014 nota Grutsk op 'e Romte! Januari 2014 nota Grutsk op e Romte 1 Inhoudsopgave 1. Inleiding... 3 1.1 Algemeen... 3 1.2 Opbouw reactienota... 3 2. Zienswijzen en reacties... 4 2.1 Structuurvisie algemeen...

Nadere informatie

Bestemmingsplan Haule, Dorpsstraat 56 te Haule V A S T G E S T E L D

Bestemmingsplan Haule, Dorpsstraat 56 te Haule V A S T G E S T E L D Bestemmingsplan Haule, Dorpsstraat 56 te Haule V A S T G E S T E L D Bestemmingsplan Haule, Dorpsstraat 56 te Haule V A S T G E S T E L D Inhoud Toelichting Regels Verbeelding 19 oktober 2010 Projectnummer

Nadere informatie

Toelichting bij de matrix erfgoed waarden borgen in het bestemmingsplan

Toelichting bij de matrix erfgoed waarden borgen in het bestemmingsplan Toelichting bij de matrix erfgoed waarden borgen in het bestemmingsplan In de matrix zijn enkele voorbeelden van cultuurhistorische waarden opgenomen. Per waarde is aangegeven welke onderdelen van het

Nadere informatie

Expeditie Mooi Noord-Holland Den Helder

Expeditie Mooi Noord-Holland Den Helder Expeditie Mooi Noord-Holland Den Helder Processchema voor ruimtelijke ontwikkeling Is er behoefte aan ontwikkeling? (Bepalen op basis van prognoses en actuele trends en vastleggen in regionale afspraken)

Nadere informatie

Herstel boerenerven. Boerenerven Valthe

Herstel boerenerven. Boerenerven Valthe Herstel boerenerven Boerenerven Valthe 1 Colofon Titel Boerenerven Valthe Opdrachtgever Opdrachtnemer Contactpersonen Bert Dijkstra Status Conceptvoorstel Datum 09-11-16 2 3 Inhoudsopgave 1. Inleiding

Nadere informatie

Transformatie Bunniklocatie Nieuwerbrug

Transformatie Bunniklocatie Nieuwerbrug Transformatie Bunniklocatie Nieuwerbrug 1 oktober 2014 Inhoudsopgave 1. Opgave 3. 2. Analyse 4. Provinciale en gemeentelijke ambities; Knelpunten plangebied; Kwaliteiten; Kansen. 3. Ontwikkelstrategie

Nadere informatie

I N H O U D 1. INLEIDING 3 2. HET WADDENPARK AFSLUITDIJK 5 3. TOERISTISCHE AMBITIE 7 4. BELEVING & BEREIKBAARHEID 9 5. GEBIEDSGERICHTE AANPAK 11

I N H O U D 1. INLEIDING 3 2. HET WADDENPARK AFSLUITDIJK 5 3. TOERISTISCHE AMBITIE 7 4. BELEVING & BEREIKBAARHEID 9 5. GEBIEDSGERICHTE AANPAK 11 H E T W A D D E N PA R K A F S L U I T D I J K I N H O U D 1. INLEIDING 3 2. HET WADDENPARK AFSLUITDIJK 5 3. TOERISTISCHE AMBITIE 7 4. BELEVING & BEREIKBAARHEID 9 5. GEBIEDSGERICHTE AANPAK 11 6. TOEKOMSTPERSPECTIEF

Nadere informatie

Landschapstypering van Fryslân

Landschapstypering van Fryslân Landschapstypering van Fryslân Inleiding Fryslân heeft een rijke schakering aan landschappen: kleinschalige zandlandschappen in het (zuid)oosten, het weidse veenweide- en merenlandschap in het Lage Midden

Nadere informatie

Beweegbare fiets- en voetgangersbrug

Beweegbare fiets- en voetgangersbrug Beweegbare fiets- en voetgangersbrug Landschappelijke en Cultuurhistorische waarde van de Harddraversdijk definitief revisie 2.0 21 oktober 2016 Inhoudsopgave Blz. 1 Inleiding 1 1.1 Onderbouwing waarde

Nadere informatie

Onderwerp : cultuurhistorische waardestelling pand Rijksstraatweg 11

Onderwerp : cultuurhistorische waardestelling pand Rijksstraatweg 11 libau adviesorganisatie voor ruimtelijke kwaliteit hoge der a 5 9712 ac groningen t 050 3126545 f 050 3123362 Onderwerp : cultuurhistorische waardestelling pand Rijksstraatweg 11 Aanleiding In het kader

Nadere informatie

Skaeve Huse Ruimtelijke motivatie voor Raad van State. Verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit. Gemeente Nijmegen, januari 2016.

Skaeve Huse Ruimtelijke motivatie voor Raad van State. Verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit. Gemeente Nijmegen, januari 2016. Skaeve Huse Ruimtelijke motivatie voor Raad van State Verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit Gemeente Nijmegen, januari 2016 Inleiding De Raad van State vraagt om nadere motivering dat de voorziene ontwikkeling

Nadere informatie

Landschappelijke inpassing nieuwbouw MTS Vroege te Dalen

Landschappelijke inpassing nieuwbouw MTS Vroege te Dalen Landschappelijke inpassing nieuwbouw MTS Vroege te Dalen Landschappelijke inpassing nieuwbouw mts Vroege te Dalen INHOUDSOPGAVE 1 Inleiding 2 Doel en intenties 3 Landschap 4 Huidige erf en zijn rol 5 De

Nadere informatie

Quickscan Inleiding Resultaten quickscan

Quickscan Inleiding Resultaten quickscan Quickscan Kenmerk Betreft 1 Inleiding Provincie Noord-Holland heeft het voornemen om de provinciale weg N244 tussen de A7 bij Purmerend en de N247 bij Edam-Volendam op te waarderen tot een regionale weg.

Nadere informatie

Erftransformatie Munnikhofsestraat 9 Gendt Gemeente Lingewaard. Notitie Uitgangspunten en Randvoorwaarden Februari 2010

Erftransformatie Munnikhofsestraat 9 Gendt Gemeente Lingewaard. Notitie Uitgangspunten en Randvoorwaarden Februari 2010 Erftransformatie Munnikhofsestraat 9 Gendt Gemeente Lingewaard Notitie Uitgangspunten en Randvoorwaarden Februari 2010 Erftransformatie Munnikhofsestraat 9 te Gendt Gemeente Lingewaard COLOFON In opdracht

Nadere informatie

Deelgebied 4, Vorchten. 1. Beschrijving bestaande situatie

Deelgebied 4, Vorchten. 1. Beschrijving bestaande situatie Deelgebied 4, Vorchten 1. Beschrijving bestaande situatie der tijden zijn aanbouwen gerealiseerd, soms opvallend qua massa maar zodanig rekening houdend met de locatie en zichten dat zij geen afbreuk doen

Nadere informatie

bedrijventerrein t58 tilburg Bedrijvenpark te midden van groen en water, aan de rand van de snelweg

bedrijventerrein t58 tilburg Bedrijvenpark te midden van groen en water, aan de rand van de snelweg bedrijventerrein t58 tilburg Bedrijvenpark te midden van groen en water, aan de rand van de snelweg Bedrijvenpark Noord Surfplas Bedrijvenpark zuid Bedrijventerrein T58 Bedrijvenpark te midden van groen

Nadere informatie

Beleidsregel selectiecriteria gemeentelijke monumenten Gemeente Etten-Leur

Beleidsregel selectiecriteria gemeentelijke monumenten Gemeente Etten-Leur Beleidsregel selectiecriteria gemeentelijke monumenten Gemeente Etten-Leur Het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Etten-Leur; gelet op de Erfgoedverordening Etten-Leur; gelet op de

Nadere informatie

Inventarisatieformulier Stads- en dorpsgezichten gemeente Weert Gebied XI Kroonstraat e.o.

Inventarisatieformulier Stads- en dorpsgezichten gemeente Weert Gebied XI Kroonstraat e.o. Bijlage 3 bij regels Inventarisatie Stads- en dorpsgezicht Inventarisatieformulier Stads- en dorpsgezichten gemeente Weert Gebied XI Kroonstraat e.o. Omvang gebied Wilhelminastraat, Kroonstraat, Julianastraat

Nadere informatie

Aanvullende informatie Nota van Uitgangspunten bestemmingsplan Buitengebied

Aanvullende informatie Nota van Uitgangspunten bestemmingsplan Buitengebied Memo AAN VAN Raadsleden M. Bonouvrié ONDERWERP Aanvullende informatie Nota van Uitgangspunten bestemmingsplan Buitengebied DATUM 11 september 2012 REGISTRATIENUMMER 1101280/4283 Geachte raadsleden, Naar

Nadere informatie

Wieringenrandmeer - wieringen. Ontwerp voor het masterplan en het beeldkwaliteitsplan voor een nieuw woonlandschap in de kop van Noord-Holland.

Wieringenrandmeer - wieringen. Ontwerp voor het masterplan en het beeldkwaliteitsplan voor een nieuw woonlandschap in de kop van Noord-Holland. Wieringenrandmeer - wieringen Ontwerp voor het masterplan en het beeldkwaliteitsplan voor een nieuw woonlandschap in de kop van Noord-Holland. Ontwerp voor het masterplan en het beeldkwaliteitsplan voor

Nadere informatie

GEMEENTE HARLINGEN. Voorstel aan de gemeenteraad van Harlingen *GR * GR

GEMEENTE HARLINGEN. Voorstel aan de gemeenteraad van Harlingen *GR * GR Voorstel aan de gemeenteraad van Harlingen *GR15.00061* GR15.00061 Behandeld in Gezamenlijke commissie Mens & Bestuur en Omgeving Datum Commissie 16 september 2015 Agendanummer 15 Datum Raad 30 september

Nadere informatie

Skuniadyk 14 te Bakhuizen

Skuniadyk 14 te Bakhuizen 28 e Ontwerp-wijzigingsplan ex artikel 3.6 lid 1 onder a Wro van het Bestemmingsplan Buitengebied van de gemeente Gaasterlân-Sleat Skuniadyk 14 te Bakhuizen G E M E E N T E G A A S T E R L Â N - S L E

Nadere informatie

Hulst Visie Grote Kreekweg gemeente Hulst. nummer: datum: 21 mei 2014

Hulst Visie Grote Kreekweg gemeente Hulst. nummer: datum: 21 mei 2014 Hulst Visie Grote Kreekweg gemeente Hulst opdrachtgever: gemeente Hulst nummer: 0677.009386.00 datum: 21 mei 2014 referte: Ing. Jos van Jole 1 Inhoud Inleiding 3 Analyse 4 Beleidsmatige uitgangspunten

Nadere informatie

Cultuurhistorie in bestemmingsplannen

Cultuurhistorie in bestemmingsplannen Cultuurhistorie in bestemmingsplannen Cultuurhistorische elementen en structuren zijn belangrijke aspecten van stad en landschap. Ze dragen bij aan de herkenbaarheid, ze vormen oriëntatiepunten en ze zorgen

Nadere informatie

Verplaatst herbouwen stolp Mijzerweg 1a Beemster. Planbeoordeling ruimtelijke kwaliteit

Verplaatst herbouwen stolp Mijzerweg 1a Beemster. Planbeoordeling ruimtelijke kwaliteit Verplaatst herbouwen stolp Mijzerweg 1a Beemster Planbeoordeling ruimtelijke kwaliteit 1 INLEIDING... 3 1.1 algemeen... 3 1.2 instrumentarium... 3 2 ANALYSE... 4 2.1 uitgangspunten van beleid... 4 2.2

Nadere informatie

Nieuwe Kijk. Wegen. in het. Landschap. Ontwerponderzoek december 2011

Nieuwe Kijk. Wegen. in het. Landschap. Ontwerponderzoek december 2011 Nieuwe Kijk op Wegen in het Landschap Ontwerponderzoek december 2011 14 1. Inleiding 15 16 1.1 AANLEIDING Infrastructuur is de ruggengraat van het landschap. De komende jaren wordt er veel geïnvesteerd

Nadere informatie

Ruimtelijk Landschappelijke Beoordeling van een Stedenbouwkundig Ontwerp

Ruimtelijk Landschappelijke Beoordeling van een Stedenbouwkundig Ontwerp De Zeeuwse Lagune Ruimtelijk Landschappelijke Beoordeling van een Stedenbouwkundig Ontwerp Cor Geluk 20 februari 2018 Aanleiding: Op verzoek van de gemeente Noord Beveland is door Juurlink+Geluk een ruimtelijk

Nadere informatie

Nieuwbouw Schaapskooi, Zuilichem

Nieuwbouw Schaapskooi, Zuilichem Nieuwbouw Schaapskooi, Zuilichem Opdrachtgever: de heer Van Veen projectnummer: 292.12.00.00.00 Onderwerp: Landschappelijke inpassing Schaapskooi Opmerking: Zuilichem Datum: 17-10-2012 Initiatief De heer

Nadere informatie

Bijlage 1. Onderbouwing Zuidrand De Mortel, fase 1 volgens de Verordening Ruimte

Bijlage 1. Onderbouwing Zuidrand De Mortel, fase 1 volgens de Verordening Ruimte Bijlage 1 Onderbouwing Zuidrand De Mortel, fase 1 volgens de Verordening Ruimte Onderbouwing Zuidrand De Mortel, fase 1 volgens Verordening Ruimte, fase 2 In onderstaande tabel geeft de gemeente Gemert-Bakel

Nadere informatie

ruimtelijke kwaliteitsparagraaf Easterein

ruimtelijke kwaliteitsparagraaf Easterein ruimtelijke kwaliteitsparagraaf Easterein Het dorp Easterein Ruimtelijke kwaliteitsparagraaf De ruimtelijke kwaliteit van dorpen Gebieds-DNA Ontwikkeling van Easterein Dorps-DNA Kwaliteiten en kansen Ontwikkelingskansen

Nadere informatie

- dhr. Hekstra, broer initiatiefnemer - dhr. A. Feenstra, adviseur van Hekstra. Dantumadiel

- dhr. Hekstra, broer initiatiefnemer - dhr. A. Feenstra, adviseur van Hekstra. Dantumadiel ADVIES NIJE PLEATS Casus Verplaatsing melkveehouderijbedrijf Hekstra, Wâlterswâld Algemene gegevens Bijeenkomst Nije Pleats Terugkoppelmoment 15 april 2010, gemeentehuis Damwoude Aanwezig: - dhr. G. Klont,

Nadere informatie

Verlengen stal op het perceel Dorpsstraat 74 te Zuidlaarderveen

Verlengen stal op het perceel Dorpsstraat 74 te Zuidlaarderveen Verlengen stal op het perceel Dorpsstraat 74 te Zuidlaarderveen NL.IMRO.1730.ABdorpsstr74zuidlv-0301 Projectgebied Situatie Dorpsstraat 74 Zuidlaarderveen 2 Inhoudsopgave 1. Inleiding 2. Huidige en beoogde

Nadere informatie

Erfadvies Hogeveldseweg Echteld Gemeente Neder-Betuwe. Notitie Uitgangspunten en Randvoorwaarden 2016

Erfadvies Hogeveldseweg Echteld Gemeente Neder-Betuwe. Notitie Uitgangspunten en Randvoorwaarden 2016 Erfadvies Hogeveldseweg Echteld Gemeente Neder-Betuwe Notitie Uitgangspunten en Randvoorwaarden 2016 Erfadvies Hogeveldseweg Echteld Gemeente Neder-Betuwe COLOFON In opdracht van: Laurent van Manen Behandelend

Nadere informatie

Waardestellend onderzoek oude akkers Ruimte-voor-Ruimtewoning Paashoefsedijk. Gemeente Gemert-Bakel

Waardestellend onderzoek oude akkers Ruimte-voor-Ruimtewoning Paashoefsedijk. Gemeente Gemert-Bakel Waardestellend onderzoek oude akkers Ruimte-voor-Ruimtewoning Paashoefsedijk Gemeente Gemert-Bakel Datum: 5 september 2018 Projectnummer Buro SRO: 32.90.06 1 Gegevens Buro SRO: Projectleider Buro SRO:

Nadere informatie

Sloten. Bron:

Sloten. Bron: Sloten Bron: www.flickr.com Sloten Het Friese Sloten (Sleat) maakte jarenlang deel uit van de gemeente Gaasterland-Sloten (Gaasterlân- Slaet). Sinds 1 januari 2014 is deze gemeente opgegaan in een groter

Nadere informatie

Stichting Landschapsbeheer Gelderland

Stichting Landschapsbeheer Gelderland Rosendael 2a 6891 DA Rozendaal www.landschapsbeheergelderland.nl HET PROJECT Programma: 19:30 Opening door Vereniging Landschap en Milieu Hattem Welkom Wethouder Carla Broekhuis 19:40 Presentatie streekeigen

Nadere informatie

Texel Landschappelijke ontwikkelingen

Texel Landschappelijke ontwikkelingen Texel Landschappelijke ontwikkelingen Een LIA-presentatie LIA staat voor: Landschappen ontdekken In een Aantrekkelijke vorm. Lia is ook de geograaf die zich gespecialiseerd heeft in de veranderende Noord-Hollandse

Nadere informatie

Pagina 1 van 6. Archeologie West-Friesland Nieuwe Steen 1, 1625 HV Hoorn Postbus 603, 1620 AR Hoorn

Pagina 1 van 6. Archeologie West-Friesland Nieuwe Steen 1, 1625 HV Hoorn Postbus 603, 1620 AR Hoorn Document Archeologisch Advies Plangebied Bestemmingsplan t Zand Noord, t Zand, gemeente Schagen Adviesnummer 17153 Opsteller(s) C.M. Soonius (regio archeoloog) Datum 30-08-2017 Advies Vrijgeven fase 1

Nadere informatie

Aanbouw en verbouw Veenweg 29d te Groningen

Aanbouw en verbouw Veenweg 29d te Groningen Aanbouw en verbouw Veenweg 29d te Groningen winkels en (voormalige) bedrijfs- of industriebebouwing. De nadruk ligt op de individuele uiting. De gevels zijn merendeels verticaal geleed. Naast de

Nadere informatie

NOTITIE HATTEM BERG EN BOS STEDEN- BOUWKUNDIGE STRUCTUUR

NOTITIE HATTEM BERG EN BOS STEDEN- BOUWKUNDIGE STRUCTUUR NOTITIE HATTEM BERG EN BOS STEDEN- BOUWKUNDIGE STRUCTUUR Notitie Hattem Berg en Bos stedenbouwkundige structuur Code 1016302.01 / 13 november 2012 GEMEENTE HATTEM 1016302.01 / 13 NOVEMBER 2012 NOTITIE

Nadere informatie

Beeldkwaliteitsplan. Goorstraat 35 en Goorstraat. Te Soerendonk

Beeldkwaliteitsplan. Goorstraat 35 en Goorstraat. Te Soerendonk Beeldkwaliteitsplan Goorstraat 35 en Goorstraat ongenummerd (tussen 21 en 23) Te Soerendonk Oktober 2010 1 Inhoudsopgave 1) Inleiding.3 2) Provinciaal en gemeentelijk beleid m.b.t. buitengebied 4 3) Uitwerking

Nadere informatie

BIJLAGE 4. Cultuurhistorie in Bitswijk

BIJLAGE 4. Cultuurhistorie in Bitswijk BIJLAGE 4 Cultuurhistorie in Bitswijk Cultuurhistorie Bitswijk Cultuurhistorische kenmerken Inleiding In dit hoofdstuk is eerst de kop van Bitswijk als historisch samenhangende buurtschap met specifieke

Nadere informatie

4. Zeekleilandschap Zeekleilandschap. Gebiedsbeschrijving

4. Zeekleilandschap Zeekleilandschap. Gebiedsbeschrijving 4. Zeekleilandschap 4.1. Zeekleilandschap Gebiedsbeschrijving Structuur Het zeekleilandschap is een vlak en open weidegebied, met percelen van wisselende grootte. De erfbeplanting bestaat voornamelijk

Nadere informatie

Veldheem Wezep en archeologie

Veldheem Wezep en archeologie Veldheem Wezep en archeologie In opdracht van Delta Wonen heeft de regioarcheoloog van De Regio Noord Veluwe in mei 2011 een archeologisch bureauonderzoek uitgevoerd ten behoeve van de planontwikkelingen

Nadere informatie

Zwembad De Vijf Heuvels Potdijk 5 te Markelo BEELDKWALITEITPLAN

Zwembad De Vijf Heuvels Potdijk 5 te Markelo BEELDKWALITEITPLAN Zwembad De Vijf Heuvels Potdijk 5 te Markelo BEELDKWALITEITPLAN colofon SAB Arnhem bezoekadres: Frombergdwarsstraat 54 6814 DZ Arnhem correspondentieadres: postbus 479 6800 AL Arnhem T (026) 3576911 F

Nadere informatie

15003 RO VERPLAATSEN VLAAMSE SCHUUR LANGEREIT 14

15003 RO VERPLAATSEN VLAAMSE SCHUUR LANGEREIT 14 15003 RO VERPLAATSEN VLAAMSE SCHUUR LANGEREIT 14 Ordito b.v. Postbus 94 5126 ZH Gilze E info@ordito.nl T 0161 801 022 I www.ordito.nl KVK 54 811 554 1. Inleiding 3 1.1 Aanleiding 3 1.2 Ligging en begrenzing

Nadere informatie

DOKKUM INPASSING ZONNEAKKER MODELLENSTUDIE

DOKKUM INPASSING ZONNEAKKER MODELLENSTUDIE DOKKUM INPASSING ZONNEAKKER MODELLENSTUDIE 06-04-2017 1. Analyse Plangebied Hantumerweg Kwelderwallen / oeverwallen Hiausterdyk Oude Paesens Agrarisch Kweldervlakten Zonneakker Bedrijventerrein Bedrijventerrein

Nadere informatie

Landschappelijk advies. Ontwikkeling Heereweg 460/460a, Lisse

Landschappelijk advies. Ontwikkeling Heereweg 460/460a, Lisse Landschappelijk advies Ontwikkeling Heereweg 460/460a, Lisse Landschapsbeheer Zuid-Holland Landschappelijke Advies ontwikkeling Waddinxveen, 12 september 2011 Opdrachtgever : Familie Bergman Tekst : Pieter

Nadere informatie

Cultuurhistorische verkenning en advies De Hoge Dijk Stadsdeel Zuidoost

Cultuurhistorische verkenning en advies De Hoge Dijk Stadsdeel Zuidoost 10 Cultuurhistorische verkenning en advies De Hoge Dijk Stadsdeel Zuidoost C 12-036 Amsterdam 2012 Inhoud Inleiding 3 1 Beleidskader 4 2 Ontwikkelingsgeschiedenis en cultuurhistorische inventarisatie 5

Nadere informatie

Bijlage 3: Handreikingen voor een beleefbare archeologie

Bijlage 3: Handreikingen voor een beleefbare archeologie Gemeente Millingen aan de Rijn; een archeologische beleidsadvieskaart Bijlage 3: Handreikingen voor een beleefbare archeologie (Bijdrage van Paul van Bree, student Ruimtelijke Ordening en Planologie aan

Nadere informatie

gebiedsvisie beers-vianen Vernieuwd kampenlandschap waarborgt kwalitatieve transformatie van landelijk gebied

gebiedsvisie beers-vianen Vernieuwd kampenlandschap waarborgt kwalitatieve transformatie van landelijk gebied gebiedsvisie beers-vianen Vernieuwd kampenlandschap waarborgt kwalitatieve transformatie van landelijk gebied 4. beplanting 3. erven 2. ontsluiting 1. water en reliëf Gebiedsvisie Beers-Vianen Vernieuwd

Nadere informatie

BEOORDELINGSCRITERIA BOMENERFGOEDLIJST EN LANDSCHAPPELIJKE BEPLANTINGSLIJST

BEOORDELINGSCRITERIA BOMENERFGOEDLIJST EN LANDSCHAPPELIJKE BEPLANTINGSLIJST BEOORDELINGSCRITERIA BOMENERFGOEDLIJST EN LANDSCHAPPELIJKE BEPLANTINGSLIJST INLEIDING Bomen in de gemeente Voerendaal vervullen een belangrijke rol. Ze verfraaien de buitenruimte, brengen natuur in de

Nadere informatie

Cultuurhistorische. Titel Cultuurhistorische waardenkaart Ondertitel

Cultuurhistorische. Titel Cultuurhistorische waardenkaart Ondertitel De Nijverheid op de stadswallen van Ravenstein is één van de vele nog draaiende windmolens in Brabant. De open molenbiotoop, van belang voor de windvang en het aanzicht van de molen, staat als zichtrelatie

Nadere informatie

Archeologietoets. locatie kerkstraat 57 Riel gemeente Goirle

Archeologietoets. locatie kerkstraat 57 Riel gemeente Goirle Archeologietoets locatie kerkstraat 57 Riel gemeente Goirle Archeologietoets Locatie Kerkstraat 57, Riel projectleider: B. van Spréw Datum: 13 oktober 2006 Uitgevoerd in opdracht van SAB Eindhoven contactpersoon:

Nadere informatie

Ruimtelijke onderbouwing

Ruimtelijke onderbouwing Ruimtelijke onderbouwing omgevingsvergunning (artikel 2.1 lid 1 onder c Wabo jo artikel 2.12 lid 1 onder a, onder 3 Wabo) recreatiewoning Zwarteweg 20 te Buren 1/5 Aanleiding De initiatiefnemer, de heer

Nadere informatie

Oan Provinsjale Steaten

Oan Provinsjale Steaten Oan Provinsjale Steaten Gearkomste : Wurklistnûmer : Beliedsprogramma : Kennis en Economy Ôfdieling : Het Friese Merenproject Behanneljend amtner : Klaas Talma Tastel : 06 29246676 Registraasjenûmer :

Nadere informatie

memo Inleiding Kader Historische wordingsgeschiedenis B.V. Stichts Beheer datum: 30 oktober 2015 cultuurhistorische memo plan Castor Veenendaal

memo Inleiding Kader Historische wordingsgeschiedenis B.V. Stichts Beheer datum: 30 oktober 2015 cultuurhistorische memo plan Castor Veenendaal memo aan: t.a.v.: kenmerk: B.V. Stichts Beheer Gerard Heuvelman DETE/80108.03 datum: 30 oktober 2015 betreft: cultuurhistorische memo plan Castor Veenendaal Inleiding Het plan Castor betreft een woningbouwontwikkeling

Nadere informatie

BLATENPLAN EWIJK BEELDKWALITEIT 10 oktober 2011 projectnummer 100468

BLATENPLAN EWIJK BEELDKWALITEIT 10 oktober 2011 projectnummer 100468 BLATENPLAN EWIJK BEELDKWALITEIT 10 oktober 2011 projectnummer 100468 colofon SAB Arnhem B.V. Contactpersoon: Arjan van der Laan bezoekadres: Frombergdwarsstraat 54 6814 DZ Arnhem correspondentieadres:

Nadere informatie